Analysis of The Role of The Family in Forming Students' Islamic Concept at Tekad Mulia Elementary School in Deli Serdang Regency

Authors

  • Maya Gustina Universitas Pembangunan Panca Budi
  • Tumiran Universitas Pembangunan Panca Budi
  • Hadi Saputra Panggabean Universitas Pembangunan Panca Budi

Keywords:

Family Role, Student Islam, Elementary School

Abstract

Islamic education plays a fundamental role in shaping the whole person, namely a person who is balanced in spiritual, intellectual, moral, and social aspects. The formation of students' religious character is one of the important goals of education, particularly in developing a generation that is not only intellectually intelligent but also possesses moral and spiritual integrity. The research design in a research journal is a structured plan used by researchers to conduct research, which includes methods for data collection, analysis, and interpretation of results. The research design ensures that the research is directed, systematic, and effective in answering the research questions. This study is a field research approach. Research findings: Families play a significant role in shaping students' Islamic faith through education, role models, supervision, and motivation. The main factors influencing the success of the family's role are the parents' religious educational background, economic conditions, and social environment. A positive family role has a significant impact on students' religious behavior, both in terms of religious discipline, morals, and social awareness at school.

References

Akbar, Muhammad Rafie., Rangkuti, Charles., (2024). Pendidikan Agama Islam Sebagai Sarana Penanaman Toleransi Beragama: Studi Kasus Konten Youtube Ustaz Felix Siauw, Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(6), 4124-4145.

Arrumi, H. R., As, D., & Yetna, S. (2024). Peran Keluarga dalam Pendidikan Islam : Membangun Karakter Anak Sejak Dini ( Studi Kasus Siswa SD Islam excellent kota Bukittinggi ). Israul Educational Journal: Jurnal Pendidikan (IEJJP), 2(1), 1–13.

Fatmawati. (2016). Peran Keluarga Terhadap Pembentukan Kepribadian Islam Bagi Remaja. Jurnal RISALAH, 27(1), 17–31.

Fauzi. (2021). Menguatkan Peran Keluarga dalam Ekosistem Pendidikan (STAIN).

Hadi, M. F. (2020). Reaktualisasi Pendidikan Karakter Khazanah Islam Klasik. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 10(1).

Hanifah, Ummu., Hidayah, Nailla., Diniyah, Cantika Alfa., Ismy, Nurul., Mulyani, Ika Dini., Panggabean, Hadi Saputra., (2025). Memahami Dan Menjelaskan Tentang Kesulitan Belajar, Definisi Kesulitan Belajar, Diagnosis Hingga Alternatif Pemecahan Masalahnya, Journal Of Humanities Education Management Accounting And Transportation, 2(1), 440-448.

Hasrian Rudi Setiawan, Danny Abrianto, 2021, Menjadi Pendidik Profesional, Umsu Press.

Khoirun Nisa. (2022). Peran Keluarga dalam Mendukung Pendidikan Agama Islam Anak SD: Suatu Analisis Kualitatif. Jurnal Riset Rumpun Ilmu Pendidikan, 1(1), 194–200.

Kusumarini, E., Rukhmana, T., Ikhlas, A., Badriyah, K., Sulaiman, M., Haddar, G. Al, & Islami, M. K. (2024). Analisis peran keluarga dalam membentuk karakter islami anak gambaran penelitian yang telah dilakukan. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7, 1670–1674.

Lubis, Hernawan Syahputra., Ependi, Rustam., Yunan, Muhammad., Lubis, Sakban., (2022). Pembinaan Pendidikan Agama Islam Pada Masyarakat Muslim Desa Lau Gumba Berkearifan Lokal, Warta Dharmawangsa, 16(4), 1147-1158.

Manshuruddin, M., Rozana, Salma., Abrianto, Danny., (2019). Character Education In Modern Islamic Boarding Schools: A Model From Indonesia, European Journal Of Social Sciences Studies.

Muna, N. K. (2024). Peran Keluarga Muslim dalam Membangun Karakter Religius Anak. Al-Fikri: Jurnal Studi Dan Penelitian Pendidikan Islam, 7(2), 71. https://doi.org/10.30659/jspi.7.2.71-82

Najwansyah, F., Nst, H. S., & Syahlan, A. (2024). Peranan Keluarga Dalam Pelaksanaan Pendidikan Agama Islam Di Lingkungan 6 Kelurahan Satria. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan Agama Islam, 2(1), 26. file:///C:/Users/USER/Downloads/Jurnal+fahri.pdf

Nurdin, H. (2023). Peran keluarga dalam pendidikan karakter religius siswa. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 12(1), 55–72.

Putri, W. (2021). PERAN KELUARGA DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER PERSPEKTIF ISLAM Willa Putri Institut Ummul Quro Al-Islami Bogor. Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 10–20.

Rahman, Mhd Habibu., Kencana, Rita., Nurfaizah, (2020). Pengembangan Nilai Moral Dan Agama Anak Usia Dini: Panduan Bagi Orang Tua, Guru, Mahasiswa, Dan Praktisi Paud, Edu Publisher.

Sulastri, E. a. (2024). Peran Keluarga Dalam Menanamkan Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam Pada Anak Remaja (Studi Kasus Desa Bekutuk Jawa Tengah). In Jurnal PENDIDIKAN;KAJIAN DAN IMPLEMENTASI (Vol. 6, Issue NO 3 agustus 2024). https://journalpedia.com/1/index.php/jpki/article/view/2924/2944

Tumiran, T., (2020). Meningkatkan Prestasi Belajar Melalui Model Pembelajaran Creative Problem Solving (Dalam Kajian Aqidah Akhlak), Jurnal Ilmiah Al-Hadi, 6(1), 26-44.

Utami, Rahayu Dwi., Siregar, Bahtiar., Pratiwi, Noni., (2022). Implementasi Pembentukan Karakter Religius Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Kegiatan Pembiasaan Di Paud Harapan Mandiri Kecamatan Medan Deli Kota Medan, Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(20), 8952-8959.

Yohana, A. A., Shofiah, V., & Lestari, Y. I. (2025). Peran Keluarga dan Lingkungan dalam Pendidikan Islam. Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 11(2), 492–495.

Yunan, Muhammad., Ependi, Rustam., Amin, Nazrial., (2023). Model Pendidikan Tazkiyatun Nafs Dalam Membentuk Akhlakul Karimah Peserta Didik Di Madrasah Aliyah Swasta Tarbiyah Islamiyah Kab. Deli Serdang, Jim: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(2), 560-569.

Downloads

Published

2025-10-27

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>